Conferencias y seminarios
Seminario Peter Sebaaly "Designing Durable and Sustainable Asphalt Pavements”
Informaciones
- Extensión DIC
- +00000000000
- extensioncivil@ing.uchile.cl
Fecha
Martes 28 de marzo de 2023
Hora
19:00
Lugar
Sala B06
(Presencial)Organiza
Seminario Peter Sebaaly "Designing Durable and Sustainable Asphalt Pavements”
Expone:
Dr. Peter E. Sebaaly es profesor de ingeniería civil y director del Western Regional Superpave Center (WRSC) y del programa Pavement Engineering & Science (PES) de la Universidad de Nevada, Reno (USA). Es ingeniero profesional registrado en los estados de Nevada y Arizona, USA. Obtuvo su B.S.C.E. (1982) y M.S.C.E. (1983) de la Universidad Estatal de Nueva York en Buffalo y su Ph.D. (1987) de la Universidad Estatal de Arizona, especializándose en ingeniería de pavimentos/materiales. Es miembro de la Junta de Investigación de Transporte (TRB) y representante de la Universidad, la Sociedad Estadounidense de Pruebas y Materiales (ASTM), la Asociación de Tecnólogos de Pavimentación Asfáltica (AAPT) y la Sociedad Internacional de Pavimentos Asfálticos (ISAP).
Bajo la dirección del Dr. Sebaaly, el PES ha crecido hasta convertirse en un importante programa de investigación, enseñanza y capacitación. Apoya continuamente a 4-5 profesionales de investigación a tiempo completo y 12-15 estudiantes graduados que trabajan en varios proyectos de investigación. El programa es bien conocido por sus actividades de investigación exhaustivas y de alta calidad en análisis y diseños de materiales viales. Los graduados anteriores y actuales del programa han alcanzado puestos de alto perfil tanto en agencias gubernamentales como en la industria privada. En este punto, el programa no podía satisfacer la demanda de la industria de ingenieros graduados en pavimentos/materiales.
- Martes 28 de marzo / 19:00 hrs
- Sala B06 (Beauchef 851, Piso -1, Santiago)
- Idioma: Inglés
- Resumen:
Asphalt pavements make up 95 percent of the road network throughout the world. Typical service life of an asphalt pavement is between 15 and 20 years. Under the combined actions of traffic loads and environment, asphalt pavements experience multiple modes of distresses, including; rutting, cracking, raveling, and bleeding. The most critical aspect of building sustainable pavements is to design durable asphalt mixtures through the implementation of the most advanced specifications such as the Superpave Performance Grading (PG) System and Balanced Mix Design (BMD). This presentation covers recent advances in methods of pavement analysis, materials specifications, and mix designs that make it possible to extend the service life of asphalt pavements. Pavement analysis that takes into consideration the dynamic nature of traffic loads and accounts for the shear stresses imposed by braking of heavy vehicles allows the design engineer to accurately identify the applied loads and recommend the appropriate pavement structure to resist these loads. Materials specification is very critical in order to match the properties of the materials with the combined demand of traffic loads and environment. Selecting inadequate materials for the asphalt mix will lead to very early failures of the pavement in terms of rutting and bleeding while selecting very stiff and bad-aging materials will lead to long-term failures in terms of cracking and raveling. The Superpave PG system for asphalt binders specifies the right binder grade for the loading and climatic conditions of the project while the BMD process ensures the designed asphalt mix exhibit adequate resistance to both early and late distresses. As the price of asphalt binders increases and natural aggregates become scarce, recycling of the in-place asphalt mix becomes a necessity. The combination of PG and BMD delivers an asphalt pavement with excellent durability and high potential for long-term sustainability of the road network.
- Inscripción (llenar el formulario a continuación)
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